אקנה יכולה לצוץ בשלבים שונים בחיים; היא אמנם נפוצה בעיקר בקרב מתבגרים אך יכולה להופיע גם אצל מבוגרים. בגיל ההתבגרות, ובמיוחד אם מדובר בהתפרצות קשה של המחלה, אקנה עלולה לפגוע מאוד בדימוי העצמי ובאיכות החיים. רבים מתביישים לצאת מהבית בגללה, או נמנעים מליצור קשרים חברתיים. הגורמים העיקריים להופעתה הם גורמים הורמונליים שונים, גנטיקה ולחץ נפשי, אבל יש גורמים נוספים עליהם יש לנו יותר שליטה – תזונה נכונה, שימוש במוצרים מתאימים, שמירה על היגיינה ועוד.
אז אם אתם סובלים מאקנה או חוששים שהיא תופיע, הנה 10 טיפים שיעזרו לכם להתמודד איתה טוב יותר.

  1. שמרו על עור פנים נקי. בין אם אתם סובלים מאקנה ובין אם לא, חשוב לשמור על הגיינת הפנים. שגרת ניקוי מתחילה בהתאמת מוצר הניקוי לסוג העור, לגיל שלנו, ולעונת השנה. לפני שאתם מנקים את הפנים, שטפו היטב ידיים, לאחר מכן רחצו את הפנים בסבון ייעודי לפנים שמתאים לכם – פעם או פעמיים ביום (רחיצה תכופה מדי עלולה להחמיר את האקנה, לגרום ליובש ולהופעת גירויים בעור). שטפו את הסבון בעזרת מים פושרים (לא חמים מדי), ולסיום נגבו את הפנים בעדינות במגבת נקייה (ולא במגבת המשפחתית שכולם משתמשים בה…).
  1. קרם לחות. מוצרים רבים המטפלים באקנה מכילים רכיבים המייבשים את העור. לכן חשוב להשתמש בקרם לחות המותאם לעור הפנים שלכם, וכזה שממזער יובש וקילוף של עור הפנים. חשוב להשתמש במוצרים עליהם כתוב non comedogenic("אנטי קומדוגניים") – אלה מוצרים שאינם מעוררים היווצרות של פצעים.
  1. שימוש באיפור. ככלל אין מניעה להתאפר גם כשיש אקנה. עם זאת חשוב להשתמש במוצרי איפור המאושרים על ידי משרד הבריאות, מוצרים עליהם כתוב
    non comedogenicשמיוצרים על ידי חברות ידועות. והכי חשוב, לא לשכוח להסיר את האיפור לפני השינה בכל יום, עם מוצרים ייעודיים להסרת איפור, המתאימים לסוג עור הפנים שלכם. שאריות איפור עלולות לסתום את הנקבובות ולהחמיר את מצב האקנה.
  1. טיפוח שיער. גם טיפוח השיער משפיע על עור הפנים שלנו. ג'לים למיניהם, קרמים שומניים ומבושמים, מסכות לשיער – כל אלה באים במגע עם עור הפנים, חוסמים את הנקבוביות ומגרים את העור. הם יכולים לעורר התפרצות של אקנה או לגרום להחמרה. השתמשו בשמפו ובמרכך עדינים ולא מבושמים מדי, ושטפו את השיער לעתים תכופות יותר, שכן שיער שמנוני עלול להוסיף שמן גם על עור הפנים. הקפידו על כך במיוחד לפני פעילות גופנית, כי זיעה יחד עם חומרים שומניים יכולה להחמיר את המצב. באם אתם עוסקים בספורט, הקפידו להתקלח אחרי האימונים כדי להסיר את הזיעה ולמנוע סתימת נקבוביות. בעלי שיער ארוך – אספו את השיער והימנעו ממגע שלו על עור הפנים, במיוחד כשיש התפרצות של אקנה.
  1. תזונה. כיוון שישנם מחקרים שמצביעים על קשר בין אכילה מרובה של סוכר ומוצרי חלב לעלייה ברמת האקנה, רצוי להימנע ממוצרים אלה. פחות ממתקים, פחות משקאות ממותקים, ופחות מוצרי חלב יטיבו עם עור הפנים שלכם. מוצרים אלה עלולים להגביר את כמות החיידקים בעור, כולל חיידקי האקנה. שתו מים, עברו לתזונה בריאה וכך גם תרגישו טוב יותר.
  1. מגע ידיים. הימנעו ממגע מיותר של הידיים עם עור הפנים. הידיים שלנו נוגעות בשולחן, במקלדת, במסכים למיניהם, והם כר פורה לחיידקים. גזרו היטב את הציפורניים, והימנעו מעיסוק עצמי בפצעונים. כל אלה עלולים להחמיר את הזיהום ואת התפשטותו, ולגרום בסופו של דבר להצטלקות קשה יותר. זכרו שניקוי פצעונים מומלץ לבצע אצל קוסמטיקאית.
  1. מצעים. החליפו את הציפה של הכרית לפחות פעמיים בשבוע. גם עליה נשארים מדי לילה שומן מהשיער או חיידקים. ככל שעור הפנים שלכם יהיה נקי יותר, כך תמנעו החמרה של האקנה.
  1. חשיפה לשמש. כיום ידוע שחשיפה לשמש גורמת להתרחבות הנקבוביות וממריצה את יצור השומן בעור. הדבר יכול לגרום לאדמומיות יתר בפנים ולהגברת הדלקת. הימנעו מחשיפה לשמש בשעות החמות של היום, חיבשו כובע, והשתמשו במקדם הגנה גבוה לעור הפנים, שגם עליו רשום non comedogenic, והוא אף מיועד לעור שסובל מאקנה.
  1. סטרס. כיוון שידוע שיש קשר בין מתח נפשי להתפרצות אקנה, חשוב לשמור על שגרה יומית רגועה ככל האפשר. פעילות גופנית יכולה להועיל שכן ידוע שהיא מורידה את רמות המתח, ולכן בעקיפין היא יכולה להקל גם על אקנה. נסו לברר עם עצמיכם מה גורם לכם למתח נפשי, ובהתאם נסו לטפל בכך. השתדלו לישון טוב בלילה, שינה עוזרת להפחית מתח.
  1. לא להזניח. כמובן שאם יש כבר אקנה חשוב לטפל בה. ראשית ישלאבחן את הגורם העיקרי להופעתה, שכן הטיפול יהיה בהתאם, ואז לבחור בשיטת הטיפול הרצויה – טיפול תרופתי, טיפול קוסמטי או שילוב של השניים.